Beeld: Getty Images

Google staat erom bekend dat het regelmatig onderzoeken uitvoert. Zo bestudeerde de afdeling Personeelsanalyse ongeveer alle aspecten van de tijdsbesteding van Googlemedewerkers om te onderzoeken hoe gelukkig en productief zij waren. En onder de codenaam Project Zuurstof werd onderzocht waarom sommige managers effectiever werken dan andere. 

Het meest diepgaande onderzoek met ook nog eens de meest verrassende conclusies is Project Aristoteles. Om te bepalen waarom sommige teams succesvol zijn en andere hopeloos falen stelden de onderzoekers de vraag: hoe stel je een succesvol team samen? 

Iedereen op zijn plek
Na het bestuderen van een grote hoeveelheid wetenschapsliteratuur en een enorme berg data, kwamen de onderzoekers erachter dat ze verkeerd zochten. Het gaat er volgens hen namelijk niet om wíé er in een team zit, maar hóé een team werkt. Om de normen, gedragsstandaarden en ongeschreven regels die er gelden. Sterke teams doen het niet alleen goed door de aangeboren kwaliteiten van de teamleden, maar ook door de manier waarop ze met elkaar omgaan. Anders gezegd, de succesvolste teams hanteren normen waardoor iedereen zich op zijn plek voelt.

Op basis van die conclusie bestaat de universele waarheid voor het slagen van sterke teams volgens Google uit vijf sleutelnormen:

  • Teams moeten geloven dat hun werk belangrijk is.
  • Teams moeten het gevoel hebben dat hun werk voor hen persoonlijk betekenisvol is.
  • Teams hebben duidelijke doelen en afgebakende rollen nodig.
  • Teamleden moeten weten dat ze op elkaar kunnen rekenen.
  • Teams hebben psychologische veiligheid nodig.

Dat laatste is het belangrijkste en om die psychologische veiligheid te creëren, moeten teamleiders het juiste gedrag voordoen. Daarvoor heeft de internetgigant een checklist ontwikkeld met tientallen punten, waarvan hieronder 6 voorbeelden.

#1 Laat elkaar uitspreken

Onderbreek de leden van je team niet, want daardoor ontstaat een interruptie norm.

#2 Laat zien dat je luisterde

Laat zien dat je luisterde naar wat een teamlid zei door het samen te vatten.  

#3 Wees eerlijk

Als teamleider, of werkgever moet je ook gewoon eerlijk zijn over wat je niet weet.

#4 Laat iedereen spreken

Je moet een bijeenkomst pas afsluiten wanneer alle leden van een team tenminste één keer hun zegje gedaan hebben.  

#5 Moedig uiten van frustraties aan

Moedig mensen die ontdaan zijn aan hun frustraties te uiten. En moedig leden van het team vervolgens aan om onbevooroordeeld te reageren.

#6 Los discussies op

Verdoezel conflicten tussen groepen niet, maar los ze op door er openlijk over te discussiëren.  

Bron: Voorpublicatie uit Slimmer, sneller, beter – Het geheim van productiviteit thuis en op het werk, dat binnenkort verschijnt bij Ambo|Anthos. Vertaling: Louise Koopman en René van Veen.

Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in je mailbox.