2014 was voor het Nederlandse mkb een positief jaar. Uit de zevende MKB Marktmonitor van Unique blijkt dat 46 procent van het mkb groei realiseerde in 2014. Tevens is duurzame inzetbaarheid dit jaar één van de belangrijkste speerpunten. Maar wat zijn volgens ondernemers dé succesfactoren voor duurzame inzetbaarheid?

Als ik naar ondernemend Nederland kijk, dan zie ik duidelijk dat duurzame inzetbaarheid actueler is dan ooit. Na de crisisperiode, waarin de focus lag op continuïteit voor de korte termijn, is het voor ondernemers nu van belang om te kijken naar het toekomstperspectief. En vooral naar dat van de werknemers. Echter, duurzame inzetbaarheid is maatwerk. Elk bedrijf is anders en heeft met andere uitdagingen te maken. Toch zijn er een aantal succesfactoren die iedere mkb’er vooruit kan helpen met duurzame inzetbaarheid. Ik zet ze voor u op een rij:

#1 Bekijk het zakelijk

Besef dat investeren in duurzame inzetbaarheid geen extraatje is. Het is cruciaal voor de toekomst van het bedrijf. Benoem dit daarom ook binnen de organisatie. Breng in kaart welke kosten je kan besparen en wat het kan opbrengen.

#2 Practice what you preach

Maak duurzame inzetbaarheid niet alleen tot de verantwoordelijkheid van diegene die over het personeelsbeleid gaat. Ook leidinggevenden moeten het als hun persoonlijke taak zien en het goede voorbeeld geven.

#3 Creëer veiligheid

Medewerkers die onzeker zijn en twijfelen of ze wel mee kunnen groeien met de uitdagingen van hun bedrijf, zullen dit onderwerp uit de weg gaan. Breng het dus zelf ter sprake en benadruk dat fouten maken mag.

#4 Investeer in vitaliteit

Investeren in vitaliteit loont. Onderzoeken tonen aan dat vitalere medewerkers productiever zijn en minder verzuimen. Stimuleer daarom zaken als gezond eten en sporten.

#5 Zorg voor mentale vitaliteit

Wees alert op de signalen van stress. Praat er met medewerkers over en help ze om de stress aanvaardbaar te maken.

#6 Laat mensen leren op de werkvloer

Cursussen zijn nuttig en soms zelfs noodzakelijk. Maar verreweg het meeste leren mensen tijdens hun dagelijkse werk. Stimuleer dat. Koppel bijvoorbeeld een jongere en oudere collega aan elkaar.

#7 Herken verborgen talent

Leer medewerkers kennen en weet wat hun persoonlijke hobby’s zijn. Kijk bijvoorbeeld naar hun (bestuurs)ervaring bij een vereniging. Hoe zou dat in de dagelijkse werkzaamheden ingezet kunnen worden?

#8 Creëer ontwikkelingsmogelijkheden

Opleiden hoeft niet duur of moeilijk te zijn. Kijk bijvoorbeeld welke online trainingen voorhanden zijn. Geef mensen de gelegenheid om andere ervaringen op te doen met nieuwe vaardigheden.

Raymond Puts is algemeen directeur van Unique

Geïnspireerd?
Benieuwd hoe ondernemers bovenstaande tips in de praktijk hebben gebracht? Lees de cases in onze nieuwste MKB Marktmonitor. Hierin vindt u ook het onderzoeksverslag: ruim 2.100 MKB’ers zijn ondervraagd naar de economische en personele ontwikkelingen van hun organisatie. Vraag de Marktmonitor hier gratis aan.