De impact van zelf meer sturing geven aan werk kan groot zijn voor werknemers en werkgevers. En dat hoeven helemaal geen grote aanpassingen te zijn. Denk aan een extra taak toevoegen, wisselen van werkplek, een uur eerder of later beginnen. Je baan herontwerpen (job crafting) is bovendien een vaardigheid die goed past bij werken anno nu: voortdurend kunnen anticiperen op de veranderende eisen van het bedrijf, de klant, de maatschappij. Voorwaarde bij job crafting is dat medewerkers het zélf moeten doen. Zodra u zich daar als werkgever inhoudelijk mee bemoeit, gaat het over job design. Dan wordt het top-down en dat is nou juist niet de bedoeling. Arnold Bakker, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam geeft tips.

Tip #1: Durf los te laten

Geef medewerkers genoeg vrijheid om eigen initiatieven te ontwikkelen. De kunst is dat u zaken durft los te laten. Geef duidelijk en open aan welke resultaten u van medewerkers verwacht, maar laat de verdere invulling zoveel mogelijk aan hen zelf over. Grote kans dat u positief verrast wordt door de manier waarop medewerkers met die verantwoordelijkheid omgaan. In zo’n omgeving ontstaan ook sneller innovatieve en creatieve ideeën.

Tip #2 Zorg voor de juiste bedrijfscultuur

Met alleen meer invloed op hun eigen werkzaamheden zijn medewerkers er nog niet. De sociale omgeving waarin ze werken is minstens zo belangrijk. Hoe staat het met feedback en complimenten in uw bedrijf? Steunen collega’s elkaar? Moedigt u medewerkers aan om misstanden of problemen zo snel mogelijk aan te kaarten? Waardeert u eigen initiatief? Lukt het medewerkers te enthousiasmeren en te inspireren? Worden successen gezamenlijk gevierd? Houden collega’s ook in de gaten dat iemand niet teveel hooi op zijn vork neemt? Kortom: heerst er een bedrijfscultuur die het beste in medewerkers naar boven haalt?

Tip #3 Stel doelen 

Bespreek met uw medewerkers hoe zij hun werk willen veranderen, welke taken energie vreten en welke energie geven. Laat hen doelen stellen, oftewel goal setting. Dit is ontzettend belangrijk om mensen te motiveren. Zorg dat medewerkers een plan op papier zetten met concrete (wekelijkse) doelen. Bespreek deze doelen, meet de prestaties en houd goed in de gaten of ze de juiste koers varen en werkzaamheden niet gaan overlappen met de taken van collega’s. Ofwel: maak de afspraken over jobcrafting SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch). 
Meer lezen over bevlogenheid en job design? Lees het januari-nummer van People business magazine. Vier keer per jaar het gratis People Business Magazine thuis ontvangen? Registreer dan hier.