Met de groei van werkgelegenheid, neemt ook de mismatch op de arbeidsmarkt toe als het gaat om vraag en aanbod. Er komen steeds moeilijker vervulbare vacatures bij. Een aantrekkende economie en vergaande vergrijzing zullen het probleem alleen maar verder vergroten. Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, zal ook de positie van laagopgeleiden als gevolg van technologische ontwikkelingen en hevige concurrentie op de arbeidsmarkt verder in het gedrang komen. Kortom: op de arbeidsmarkt is sprake van een groeiende mismatch.

Hoe kunnen werkgevers een mismatch op de arbeidsmarkt voorkomen?

5 geboden op een rij:

#1 Zet werving en selectie (hoog) op de agenda

Natuurlijk is business belangrijk, maar hier geldt het cliché: het zijn je mensen die het verschil maken. Zorg daarom dat je bij het maken van nieuwe plannen en strategieën een goede werving- en selectie van personeel hoog op de agenda zet zodat je in de toekomst kunt groeien. Bij veel (kleinere) bedrijven en startups is recruitment een ondergeschoven kindje. Het is ineens een taak erbij als de nood aan echt de man is. Daar broeit het probleem voor verdere groei.

#2 Realiseer dat goed personeel aantrekken serious business is

Goed personeel aantrekken is onderdeel van een succesvolle bedrijfsvoering.

Prioriteit 1: verander je mindset. Dat begint bij het in kaart brengen van de concrete eisen, wensen, behoeften en taken voordat je een vacature uitzet. Om daarna niet traditioneel op zoek te gaan naar een profiel maar juist naar een persoonlijkheid die écht goed bij de organisatie past en het werk van nature met plezier kan uitvoeren. Een succesvol team bouwen begint altijd bij de juiste match.

#3 Bedenk welke vaardigheden nodig zijn

Door de acute, bijna overspannen behoefte aan kennis, kunde en handjes zetten veel werkgevers vacatures even snel in elkaar of besteden het werk - zonder er zelf over na te denken - uit aan dure recruitmentbureaus.

Ook wordt veel met hagel geschoten op social media. Sta stil en bedenk:

  • Welke ervaring en vaardigheden heb ik echt nodig om van toegevoegde waarde te zijn?
  • En wat voor een persoonlijkheid past daar goed bij?

#4 Zoek niet naar het schaap met vijf poten

Altijd op zoek naar het schaap met de vijf poten? In de praktijk blijkt dat veel werkgevers (70 procent) combinaties van competenties maken die theoretisch gezien helemaal niet mogelijk zijn om in één kandidaat te vinden. De gap tussen vraag en aanbod, naast het gebrek aan ervaring, de juiste skills of de juiste kwalificatie is een belangrijke reden voor de mismatch op de arbeidsmarkt blijkt uit onderzoek:
mismatch  arbeidsmarkt onderzoek
Bron: Mismatch analyse door HRMatches en Whoopaa

Competentie analystisch denken

Bij het gros van de vacatures in verschillende functiecategorieën wordt tegenwoordig gevraagd om de competentie analytisch denken. Logisch vanuit het adhoc gedrag in de markt dat bedrijven hiernaar vragen, maar is deze competentie vereist om de juiste kandidaat te vinden? Vraag liever naar de analytische vaardigheden. Dit wil zeggen dat iemand de vaardigheden beheerst en ze zal inzetten wanneer het voor het werk nodig is. Subtiele wijzigingen in vacatureteksten kunnen een hoop frustratie bij werknemer én werkgever voorkomen. 

#5 Voorkom mismatch op de arbeidsmarkt, besteed meer tijd en geld aan scholing

Een mismatch op de arbeidsmarkt ontstaat vaak al bij de selectie van nieuwe mensen. Als blijkt dat de vers opgeleide werknemer niet voldoet aan de eis ‘hooggekwalificeerd personeel’. Steeds meer bedrijven investeren in initiatieven om vraag en aanbod beter op elkaar te laten aansluiten. Als het gaat om de zittende medewerkers dan blijkt dat er te weinig aandacht, tijd en geld wordt besteed aan (bij)scholing. De werknemer mist hierdoor de benodigde kennis om bij te kunnen blijven. Zeker binnen snel veranderende branches, zoals de ICT is dat funest, schrijft Computable

De vraag naar bepaalde IT-specialisten, waaronder Net-ontwikkelaars, SAP-consultants, cloud-specialisten en beveiligingsexperts is nog altijd hoog, mede ingegeven door het schrale aanbod.

Beeld: Getty images