Kunnen zijn wie je bent, ongeacht culturele verschillen, sekse, religieuze overtuiging, seksuele voorkeur of afkomst. Niet brutaal toegesproken worden en de omgang en communicatie te krijgen die je van je collega’s verdient.
Iedereen vindt het belangrijk om respect te krijgen op de werkvloer. Respect wordt in een onderzoek van Harvard Business Review en managementgoeroe Tony Schwartz zelfs genoemd als hét allerbelangrijkste aspect in ons (werk)leven!

Respect heeft dan ook wel veel positieve gevolgen:

  • medewerkers die naar eigen inzicht wél voldoende respect op de werkvloer krijgen, zijn zo’n 56% gezonder in lichaam en geest; 
  • ook haalden gerespecteerde werknemers maar liefst 89% meer plezier en voldoening uit hun werk; 
  • 92% haalde meer focus en prioriteiteninzicht uit hun werk; 
  • 55% is meer betrokken bij hun eigen organisatie! 

Zonder respect valt niet te werken

Jammer alleen wel dat niet iedereen zich gerespecteerd voelt. Meer dan de helft (54%) van alle deelnemers aan het onderzoek (20.000, wereldwijd) voelt zich helemaal niet gerespecteerd op de werkvloer. En dat kan bij jou op de werkvloer ook zomaar het geval zijn. Tijd dus om daar eens naar te kijken, want: wetenschappers zeggen dat je zonder respect niet kunt werken, zelfs als je wel wilt presteren. Respectloosheid tast het werkgeheugen aan en vermindert daardoor prestaties in cognitieve taken.

respect krijgen werkvloer

12 tips voor jou en je werknemers

Respect uit je de hele dag door, zonder dat je er iets extra’s voor doet, in je houding en communicatie. En die houding en communicatie zijn precies de punten waarop jij respect kunt winnen – door het te uiten. Maar pas op, je kunt ook respect verliezen. 

#1 Schep niet op

Schep niet op over een compliment, maar ontvang het met waardigheid en begin er alleen over wanneer iemand er naar vraagt. 

#2 Spreek niet achter iemands rug

Spreek nooit negatief over een ander zonder dat die aanwezig is. Spreek positief in afwezigheid, en als je iets negatiefs kwijt wil doe je dat face-to-face. 

#3 Wees betrouwbaar

Er bestaat een verschil tussen graag gezien worden, vertrouwd worden en gerespecteerd worden. Je hoeft niet noodzakelijk door iedereen graag gezien te zijn. Het is wél van belang dat je betrouwbaar bent, want vertrouwen gaat doorgaans hand in hand met respect.

#4 Toon zelf ook respect

Toon op jouw beurt respect voor je collega’s. Wees geïnteresseerd in hen en in wat ze doen. Help hen vooruit wanneer je dat kan. Als je onpopulaire beslissingen moet nemen, doe dat dan op een rechtlijnige manier.

#5 Wees jezelf

Wees jezelf en zorg ervoor dat wat je zegt overeenkomt met wat je doet. Een al te brede kloof tussen woorden en daden haalt je geloofwaardigheid onderuit. 

#6 Op jou kunnen ze rekenen

Competentie en kennis zijn van groot belang, maar het is nog veel belangrijker dat medewerkers op je kunnen rekenen. Zorg dat je je beloftes nakomt. Het is beter om weinig te beloven en je beloftes na te komen dan om veel te beloven en dat niet te doen.

#7 Fouten verbergen

De waarheid komt toch altijd aan het licht. Wanneer dat gebeurt, zullen je collega’s niet alleen op de hoogte zijn van je fout, maar ook van je laffe houding.

#8 Slijmen

Er bestaat nauwelijks iets ergerlijker dat iemand die op een doorzichtige manier slijmt bij de baas, een collega of een klant.

#9 Slachtoffer spelen

Niemand heeft graag een klager onder zijn collega’s. Focus daarom niet de hele tijd op de problemen, maar zoek naar oplossingen.

#10 Dingen vergeten

Als collega’s je constant moeten e-mailen en aanspreken om dingen van je gedaan te krijgen, kun je niet verwachten dat ze je serieus nemen.

#11 Gebrek aan respect toestaan

Als er een collega in je team zit die iedereen slecht behandelt en jij grijpt niet in, dan is dat even erg als zelf respectloos handelen.

#12 Defensief gedrag

Neem kritiek van een collega niet negatief op. Als je boos wordt als iemand je op een fout wijst, maak je jezelf meteen onpopulair.

 

Foto: Getty Images