Je eigen werknemers ergens anders laten werken klinkt misschien wat vreemd. Want wie zegt dat je niet te maken krijgt met loyaliteitsproblemen? En misschien gaat de concurrent wel met je bekwame mensen ervandoor. Toch is die angst volgens experts en ervaringsdeskundigen niet nodig.

Advies: vaker personeel uitwisselen

Volgens Judith Semeijn, hoogleraar loopbaanmanagement aan de Open Universiteit, moeten bedrijven zeker hun medewerkers vaker uitwisselen of kennis van de ene sector inzetten in de andere. Omdat, zo zegt ze, medewerkers langer gezond en gemotiveerd blijven als ze worden geprikkeld en de ruimte krijgen om zich te blijven ontwikkelen. “Werkgevers vinden dit lastig omdat ze problemen zien met loyaliteit of concurrentiebeding. Maar hoe meer ze hun regels en protocollen loslaten en openstaan voor kruisbestuiving, hoe meer ruimte er ontstaat voor vernieuwing en creativiteit.”

(Boventallig) personeel aan andere organisaties uitlenen of juist van andere organisaties in te lenen

#1 Voorkom ontslag
Uitlenen voorkomt ontslag van personeel
#2 Verdien salarissen terug
Uitlenen verdient overbodige salarissen terug
#3 Tijdelijk, flexibel, betaalbaar
Inlenen van tijdelijk, flexibel én betaalbaar personeel
#4 Meer kennis, groter netwerk
Uitlenen behoud én vergroot kennis en vergroot het zakelijk netwerk
#5 Afwisseling, uitdaging
In- en uitlenen zorgt voor afwisseling en uitdaging voor werknemers
#6 Outplacement regeling
Uitlenen als outplacement regeling – mogelijke overname werknemer
#7 Vast contract
Mogelijkheid tot uitlenen zorgt voor vaste contracten (lucht aan ontslagzijde)
#8 Flexibele organisatievorm
Tijdelijk in- en uitlenen laat experimenteren met zeer flexibele organisatievormen toe

Hoe het uitwisselen van personeel uitpakt in de praktijk

Voorbeeld 1: Regiomatch
Wat: 20 bedrijven en instellingen in Amsterdam willen de doorstroming van het personeel bevorderen, vooral bij de facilitaire, ondersteunende en administratieve afdelingen. 
Hoe: Een beveiliger van stadsvervoerder GVB staat bij de receptie van VUmc in Amsterdam. Daar doet hij wat hij jaren bij de metro deed: bezoekers de weg wijzen, adequaat reageren op situaties en goed om zich heen kijken. “Als de proef slaagt, nemen we de GVB-beveiliger graag over”, zegt hoofd werving en selectie Wessel Haytink. “We wisselen hem dan uit met een van onze medewerkers.”

Voorbeeld 2: Radar
Wat: Zuid-Limburgse zorginstelling Radar. Bijna duizend betaalde medewerkers en zeshonderd vrijwilligers helpen ongeveer negentienhonderd personen met een beperking bij zaken als wonen, werken en vrije tijd.
Hoe: Met hulp van drie coaches maken alle medewerkers een persoonlijk loopbaanplan. Is een training nodig, dan kunnen ze die bij de 'Radar Academie' volgen. Soms ontdekken werknemers dat ze iets anders willen. Hoofd personeelszaken Evi Steinbusch: “We vinden het belangrijk dat ze zich lekker in hun vel zitten, kritisch naar zichzelf kijken en verantwoordelijkheid durven nemen. Laatst hebben we iemand uitgezwaaid die nu een restaurant heeft. Hij is een van onze grootste ambassadeurs.”

Voorbeeld 3: VUmc
Wat:  in het medisch centrum in Amsterdam zijn vijf loopbaancoaches en zes recruiters bezig met loopbaanmanagement. Zij beheren een intern vacatureplatform en in het Carrièrecafé organiseren ze maandelijks workshops over onderwerpen zoals sollicitatiebrieven schrijven, Pinterest en LinkedIn.
Hoe: Met andere zorginstellingen in Amsterdam overlegt VUmc regelmatig over het ruilen van personeel. De drempel is nog steeds hoog. Voor veel medewerkers is het heel wat om openlijk te laten merken dat ze geïnteresseerd zijn in een andere baan. Ze zijn bang dat hun leidinggevende erachter komt. Maar ze worden gestimuleerd om op de hoogte te blijven van de laatste trends op sollicitatiegebied en om zich heen blijven kijken.

Bron: Active Case Management / Jobsurfing
Beeld: Getty Images

UN_storebanner_360x220V3