Met employer branding laat je je toekomstige medewerkers zien wat je te bieden hebt. Het juiste talent aantrekken én behouden valt en staat namelijk met een goed, onderscheidend verhaal en werkgeversmerk. Doe iets waar iedereen over gaat praten. Dat kan met ludieke of creatieve content. Van vacatureteksten met humor (Coolblue) en werving van social media (Unique) tot werven via Virtual Reality. Hiermee geef je kandidaten een levensecht kijkje in je eigen bedrijf.

In 4 stappen naar Employer Branding:

Stap 1. Maak een (beeldend) profiel van je doelgroep 

Hoe krijg je een duidelijk beeld van de medewerkers die je wilt aantrekken? Maak een profiel (persona) waar je de kwaliteiten en vaardigheden van de medewerker die je zoekt uiteen zet en beeldend maakt. Bedenk wat aantrekkelijk is voor jouw nieuwe medewerkers. Denk aan budget voor opleiding, persoonlijke ontwikkeling, de mogelijkheid om flexibel/thuis te werken. Per doelgroep/ vacaturegroep werk je een profiel uit. 

Tips bij het schrijven van een profiel:

Laat je toekomstige medewerker tot leven komen door hem/haar zo expliciet mogelijk te beschrijven. Geef hem/haar een naam, vermeld leeftijd, geslacht, hobby’s, gedrag en demografie. Op die manier komt jouw ideale talent tot leven. Het is bovendien een handig en noodzakelijk geheugensteuntje tijdens het werving- en selectieproces.

Stap 2. Prikkel vers talent met onderscheidend vermogen 

Uniek in je soort zijn, dat willen we allemaal. Maar hoe vertel je dat aan de buitenwereld? Belangrijk is dat je je niet blindstaart op die ene USP: ‘We zijn een innovatief bedrijf’ of te algemene zaken vertelt: ‘We hebben een gezellige werksfeer’.

Bekijk het breder: Wat heb jij medewerkers nog meer te bieden? Vers talent is gevoelig voor een aantrekkelijke bedrijfscultuur en bedrijfswaarden. En juist die cultuur en waarden zijn bij iedere werkgever uniek. Zorg er dus voor dat je dit als werkgever helder krijgt en meeneemt in je wervingsproces.

Leestip!

Past de sollicitant bij ons? 5 x sturen op cultuur

Stap 3. Zorg dat jouw medewerkers ambassadeurs zijn

Energie steken in het wervingsproces, fijne beloftes (die je kunt waarmaken) doen en binnenhalen van nieuw talent zijn één. Maar wat doe je als je talenten eenmaal binnen zijn? Dan moet je zorgen dat:

  • Je beloftes elke dag opnieuw worden waargemaakt: Blijf dus constant in contact met medewerkers door de hele organisatie heen.
  • Je medewerkers daarvan het wandelende reclamebord zijn: Betrek jouw medewerkers dus zoveel mogelijk bij het aantrekken van nieuw talent en medewerkers. 

Doe je dit goed, dan willen medewerkers met plezier ambassadeur worden en betrokken blijven bij het aantrekken van nieuwe collega’s. Ze vertellen in hun privéleven over hoe goed, tof en waardevol hun werkgever is.

Stap 4. Maak je website up-to-date en meetbaar

Wat is het resultaat van jouw werving en selectie-inspanningen?

Voorwaarde om resultaat te achterhalen is een website die up-to-date is. Vervolgens kun je met Google Analytics het bezoekgedrag, de bezoekersdata en de bezoekersbronnen meten en conversies bepalen. Op die manier maak je de effectiviteit van de campagnes en het type bezoeker meetbaar. Je krijgt (beter) inzicht of je de juiste doelgroep te pakken hebt: de talentvolle kandidaten voor jouw bedrijf.

Beeld: Getty Images