Kennis en ervaring lees je doorgaans in iemands cv terug. Maar of persoonlijkheid en gedrag van de sollicitant passen bij jouw bedrijf, is een ander verhaal. Of je sollicitant matcht met de cultuur of bedrijfscultuur*, is vaak lastiger te beoordelen. Cultuur zit ‘m namelijk in subtiele, soms onzichtbare normen en waarden (hoe wij de dingen hier doen), zoals:

  • Werknemers zijn formeel/informeel gekleed 
  • Wel/geen fouten mogen maken
  • Elkaar wel/niet (openlijk) aanspreken op gedrag
  • Ongevraagd vs gevraagd feedback geven
  • Open vs gesloten deuren-beleid
  • Zichtbaar vs onzichtbaar beloningssysteem
  • Te laat komen vs zelf tijd indelen
  • Sturen op aanwezigheid vs sturend op resultaat
  • Hiërarchische verhoudingen: een leidinggevende val je wel/niet in de rede 
  •  Privéproblemen worden wel/niet met collega’s besproken
  • Er is veel/weinig ruimte voor ontwikkeling

Match op cultuur belangrijk

Veel (mkb) werkgevers vinden een klik op cultuur belangrijk. Immers: gedrag en persoonlijke overtuigingen van medewerkers dragen voor een groot deel bij aan het succes van het bedrijf. Dit blijkt ook uit diverse onderzoeken: een goede match op cultuur verkleint zowel de kans op lage productiviteit als op een hoog arbeidsverloop (als mensen weggaan omdat ze ontevreden zijn). Logisch dat je als werkgever meer (of eigenlijk alles) wilt weten over iemands persoonlijke overtuigingen rond het werk. 

Sturen op cultuur

Om daar antwoord op te krijgen, geeft het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes 5 type sollicitatievragen waarmee je tijdens de sollicitatie kunt sturen op cultuur:

  1. Beschrijf je ideale werkomgeving eens.

  2. Wat is een bedrijfscultuur waarin je niet goed zou functioneren?

  3. Wie was de beste leidinggevende voor wie je hebt gewerkt? En waarom?

  4. Werk je liever alleen of in een team?

  5. Wat is jouw rol in een team?

 

Cultuur vastleggen

Als je potentiële medewerker de vragen heeft beantwoord, zal hij van jou ook willen weten wat de cultuur is op zijn toekomstige werkplek. Sommige werkgevers hebben dat helder op papier of schudden dat zonder moeite uit de mouw. Heb je daar nog niet zo goed over nagedacht, stel dan bovenstaande vragen ook eens aan jezelf en je medewerkers. Op die manier kom je vaak verder dan slogans met een te hoog abstractieniveau als ‘een stapje verder gaan’, ‘klantgericht’, ‘uitdagend’, of ‘betrouwbaar’. Een andere manier om je cultuur te omschrijven is ze vastleggen in kernwaarden. Dat wil zeggen: de unieke waarden die écht kenmerkend zijn voor jouw bedrijf. Het gaat om de opvallende zaken in jullie manier van (samen)werken waarmee je je écht onderscheidt. En richt je op argumenten waarom klanten voor jou kiezen en niet voor ‘concullega’s’.

*De bedrijfscultuur (of organisatiecultuur) is een verzamelterm voor de normen, waarden, gewoonten en rituelen binnen een organisatie.


Lees ook: Zit je team vast in slechte cultuurpatronen? Doorbreek ze

Bron: o.a. Forbes
Beeld: Getty Images