Beeld: Getty Images

Manager Anneke Wijnveen van Unique HROffice merkt dat de behoefte en het aanbod aan (online) opleidingen groeit. Maar ze verwacht niet dat die vorm de traditionele, klassikale cursussen helemaal zullen vervangen. “Welke vorm je kiest, hangt erg af van welke vaardigheden je wilt trainen. Online klinkt gemakkelijk, maar is niet voor iedereen geschikt.” 5 trends en één tip om rekening mee te houden.

#1 Online leren wordt steeds populairder, maar persoonlijke aandacht blijft onmisbaar

 87 procent van de Nederlanders vindt leren zeer belangrijk voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Dat blijkt uit de Online Trainingen Monitor, onderzoek dat is uitgevoerd namens Goodhabitz. Van het aantal respondenten dat daadwerkelijk een training voor het werk volgde, deed de helft dat online. 

#2 Online trainingen zijn geschikt voor wie gericht bepaalde basisvaardigheden wil trainen 

Concrete, duidelijk afgebakende kennis en vaardigheden zoals een cursus Word, Excel of Klantgericht telefoneren, kunnen medewerkers prima online leren. Als u de geleerde vaardigheden bij uw medewerker wilt trainen, of de kennis op persoonlijk niveau bij uw mensen verder wilt uitbouwen, is persoonlijk contact met een trainer raadzaam.
TIP: Huur een trainer of docent in, die een paar uur of een paar keer les komt geven. Om de stof werkelijk uit te diepen, tips en trucs uit te wisselen en de opgedane vaardigheden meteen te oefenen, is persoonlijk contact vaak toch de beste manier. 

#3 Leidinggevenden spelen een essentiële rol bij de beslissing om al dan niet een opleiding of cursus te gaan volgen

Uit de Monitor van Goodhabitz blijkt dat 84 procent van de medewerkers bereid is een training te volgen als hun baas dat adviseert. Trainingen kunnen een vorm van beloning zijn voor goed presterende medewerkers, of een manier om uw mensen gemotiveerd te houden. Denk aan mensen die goed zijn in hun werk, maar op zoek zijn naar nieuwe prikkels. Dat kan op managementniveau, maar vergeet ook iemand als de telefoniste niet, die een beetje uitgekeken raakt op haar werk, bijvoorbeeld. Het volgen van een online cursus kan heel motiverend zijn en er voor zorgen dat u een medewerker langer aan u bindt. Bovendien zit dat iemands dagelijkse werkzaamheden niet in de weg.
 

#4 Online opleiden biedt grote vrijheden, en daar moeten beide partijen mee om kunnen gaan

Het grote voordeel van online opleiden - studeren waar en wanneer je wilt - kan ook een valkuil zijn. Sommige werkgevers vinden het lastig als ze dat niet zelf in de hand hebben. Bang dat hun medewerkers in werktijd gaan zitten leren. Online leren vraagt dus om vertrouwen en soms is daar een andere mindset voor nodig. 

#5 De ideale vorm van leren is een mix van online en klassikaal: blended learning

Hierbij kunt u uw mensen individueel een aantal online modules laten volgen. Die kennis kunnen ze dan later, samen met collega’s of vakgenoten, tijdens offline bijeenkomsten verder gaan uitdiepen. Een leraar of trainer die fysiek aanwezig is, ziet wat iemand wel en niet beheerst en kan persoonlijke ondersteuning geven. Cursussen als ‘Onderhandelen’, ‘Klantgericht telefoneren’ of opleidingen in de communicatie zijn bij uitstek geschikt voor deze combinatie van onderwijs. 

Deze inhoud verscheen eerder uitgebreid in Peoplebusiness Magazine. Vier keer per jaar het gratis Magazine thuis ontvangen? Registreer dan hier. Op de hoogte blijven? Registreer dan hier en ontvang elke twee weken de nieuwsbrief van Peoplebusiness in uw mailbox.