Werkgevers willen graag betrokken werknemers. Zij zetten immers net dat stapje extra. Uit de Hr Marktmonitor blijkt dat het met de betrokkenheid van medewerkers al behoorlijk goed gesteld is. Een grote meerderheid van het personeel voelt zich betrokken bij hun organisatie (68%). Werkgevers zijn hier iets optimistischer over, 86 procent denkt namelijk dat hun werknemers betrokken zijn. Betrokkenheid is belangrijk,

 

1. Uit waardering

Waardering uit je niet alleen met complimenten, bonussen en salarisverhogingen. Geen medewerker die een compliment, bonus of salarisverhoging weigert, maar uiteindelijk heb je vooral met persoonlijke aandacht de sleutel tot waardering in handen. 66 procent van de medewerkers geeft dan ook aan dat dit de belangrijkste manier van waardering is. Ook opleidings- en doorgroeimogelijkheden (54%) zijn belangrijk. Wil je meer weten hoe je waardering het beste kunt laten blijken? Lees dan dit artikel.

2. Bevorder hechte relaties

Werknemers staan continu in contact met hun collega’s en klanten. Hoe beter deze relaties, hoe groter de kans dat een medewerker blijft. Het hebben van prettige collega’s wordt door 32 procent van de werknemers genoemd als belangrijkste reden om bij een werkgever te blijven. Als werkgever kun je invloed uitoefenen op de hechtheid van externe contacten door bijvoorbeeld klanten en medewerkers te matchen op basis van persoonlijkheden. Intern is het faciliteren van activiteiten, uitjes en vaste momenten om succes te delen belangrijk voor hechte relaties. Door aandacht te besteden aan het sociale aspect van het werk, bevorder je het contact.

3. Laat mensen doen waar ze goed in zijn

Hoe groot is de kans dat een medewerker enthousiast is om tijd te investeren in iets waar hij niet goed in is? Je kunt als werkgever beter investeren in de sterke punten van medewerkers, dan ze laten zwoegen op het verbeteren van hun tekortkomingen. Het is leuker om van een 8 een 10 te maken dan van een 4 een 6. Als iemand doet wat hij leuk vindt en waar hij goed in is, raakt hij of zij veel sneller bevlogen.

Het risico van een hoge betrokkenheid

Zorg dragen voor het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers is belangrijk, maar er is ook een keerzijde. Betrokken werknemers zetten vaak net een stapje extra voor jouw organisatie. Dit zijn echter ook de werknemers die sneller ‘over het randje’ gaan en te hard of te lang werken. De gezonde balans tussen werk en privé vervaagt eerder en er ontstaat meer stress en daardoor kans op verzuim en/of vertrek. Faciliteer daarom leidinggevenden om regelmatig één-op-één gesprekken te voeren met medewerkers over de hoeveelheid werk en de mate van verantwoordelijkheid. Het resultaat: betrokken werknemers die blij zijn met hun baan.