Bas van der Veldt (1976) is CEO van AFAS Software. Het bedrijf staat in de top 10 van softwareleveranciers van Nederland. Afas - met hoofdkantoor in Leusden - won verschillende prijzen waaronder een FD Gazellen award en een prijs voor Best Managed Companies.

#1 Deel met je personeel

Van der Veldt toont de businessplannen maandelijks aan het voltallige personeel in een eigen theater (300 zitplaatsen) dat beschikt over apparatuur waar menig omroep jaloers op kan zijn. De vestigingen in België en op de Antillen worden via livestream voorzien van de presentatie. En dan bestijgt hij ook nog zo ongeveer wekelijks wel ergens een podium om zijn gehoor de zegeningen van innoveren uit te leggen.
 

#2 Adem beleving
Bij binnenkomst is er geen balie, maar een hartelijke groet van de ‘gastvrouw’ die bezoekers begeleidt naar een muur met aanraakschermen voor de making of een bezoekerspas-met-pasfoto. Een bezoek aan de wc’s levert een glimlach op: op de binnenkant van elke deur staat een manshoge foto van een AFAS-medewerker, die lijkt te reageren op wat er op de toiletpot gebeurt. Wie een song selecteert op een Amerikaanse jukebox op de gang, hoort zijn keuze niet lang daarna door de ruimten schallen. 

#3 Verkoop innovatie

De bedrijfssoftware die Afas ontwikkelt en verkoopt, wordt ook gebruikt om bedrijfsprocessen te veranderen. 
Bas: “We verkopen innovatie. We proberen muren te slopen tussen afdelingen, processen te versnellen, klantvriendelijker bedrijfsvoering mogelijk te maken. Weet je dat er achthonderdduizend mensen in dit land depressief zijn? Vanwege hun werk, meestal. We proberen vlot te trekken wat vast zit, omdat dat mensen gelukkiger maakt.”

#4 Kom bij elkaar

Zo’n thuiswerk-trend is helemaal niet goed. Probeer in de meeste bedrijven maar eens een groepsafspraak te maken op een kantoor. Dat lukt maar niet: dan is pietje er niet en dan jantje niet, die werken allemaal op afstand.
Bas: "Als het al lastig is om zo’n afspraak te plannen, hoe lastig is het dan wel niet om serieus samen te werken? ‘Krommunicatie’, noemen wij dat: het onvermogen om zaken snel met elkaar te delen. Daar komt bij, bijna niemand vindt het prettiger om thuis te werken dan hier. De koffie is lekkerder, de lunch een stuk beter en er zijn geen kinderen en echtgenotes die afleiden.”

#5 Automatiseer P&O

Afas heeft slechts één persoon op P&O. Voor alle medewerkers, de 120 leaseauto’s en alles erom heen. Het meeste is namelijk geautomatiseerd en dat blijkt heel goed te kunnen. 
Bas: “We laten zien hoe je je, door slimme automatisering, als ondernemer kunt concentreren op je eigen business en niet op allerlei gedoe eromheen.”

#6 Houd mensen in beweging

Bij Afas is het: of je blijft jezelf ontwikkelen of je houdt het hier niet lang vol. 
Bas: “Dat vind ik overigens volkomen legitiem, dat je als medewerker telkens voor korte tijd bij een club zit en eenmaal uitontwikkeld een nieuwe stap maakt, binnen of buiten het bedrijf. Als onze medewerkers niet doorhebben dat ze de grens van hun leercapaciteit hebben bereikt, dan leggen we ze dat uit.” 

#7 Laat sollicitanten auditie doen

De Afas-sollicitant doet auditie. Eerst moet uit de sollicitatie blijken dat de kandidaat ambitieus is en positief. 
Bas: “Het eerste gesprek is met onze man op P&O, daarna met de teamleider van verkoop binnendienst of product support: daar begint iedereen, onderaan. Sollicitanten maken een verslag van die intakegesprekken en sturen dat op. Hij of zij recenseert bovendien een van de boeken die we hebben gepubliceerd. Dan loopt iemand een dagje mee. Vervolgens deel je je bevindingen in het theater voor een jury van aanstaande collega’s. Ten slotte is er dan het arbeidsvoorwaardelijk gesprek. Acht van de tien sollicitanten komen niet door die selectie heen, trouwens. Wie erdoorheen komt, is goed, die stroomt meestal snel door.” 

#8 Wees actief met de uitstroom 

Iedereen, van consultant tot customer support medewerker, wordt op een bepaald moment gevraagd om zichzelf opnieuw te presenteren. Ook in het theater, voor een jury van collega’s. 
Bas: “Soms vragen we daar dan ook nog een bekende ondernemer van buiten bij, of iemand als Jort Kelder - dat ligt aan de functie. Weet je dat de voormalig directeur van onze grote concurrent Exact, Rajesh Patel, ook mee-beoordeelt? Vind ik grappig. Tijdens zo’n presentatie bekijken we hoe het zit met de ontwikkeling van talent en passie. Soms komt iemand er op zo’n moment achter dat het heilig vuur gedoofd is, dat is prima. Dat een toekomst buiten AFAS beter is. We zijn kritisch op de instroom, we besteden aandacht aan de doorstroom en we zijn actief met de uitstroom.” 

#9 Participeer zelf

Elk jaar zit Bas van der Veldt twee dagen op het support center. En dan niet naast iemand, nee - zelf met een headset op. 
Bas: “Zo’n sessie levert geestige misverstanden op, als klanten weten wie ze aan de lijn hebben. Dan is het: ‘Bas, gaat het zo slecht bij AFAS dat jij zelf de telefoon opneemt?’ “Maar ik hoor in die twee dagen meer over wat goed gaat en wat niet binnen het bedrijf dan in een week op de hei. Op de hei ontstaan zelden goede ideeën. Ja - over beleid. Ik zeg altijd: beleid en debiel zijn met dezelfde letters geschreven.”

#10 Presteer elke dag beter

Elke twee weken doet Afas alles, en dan ook echt alles, één procent beter. Van de kwaliteit van de koffie tot de snelheid van haar software. “Dan heb je in een jaar een kwart van je proces verbeterd. Iedereen is op zoek naar het gouden ei. Dan vragen ze: ‘Bas, hoe komt het toch dat jullie zo succesvol zijn?’ Ik zeg alleen maar: focus en consequente toewijding. Elke dag een stukje beter presteren. Dat is het geheim.”

Lees in Peoplebusiness Magazine het hele interview van journalist Onno Aerden met Bas van der Veldt. Vier keer per jaar het gratis Peoplebusiness Magazine thuis ontvangen? Registreer dan hier.